سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فایل ، مقاله ، پروژه ، تحقیق ، پاورپوینت fileOne
 
قالب وبلاگ

مقاله بررسی نورد کاری در45صفحه قابل ویرایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
مدارکی در دست است که نشان می دهد یک فرانسوی در سال 1553 برای تولید ورق با ضخامت یکنواخت جهت نقش زدن سکه های نقره و طلا از غلطک استفاده نموده است . حتی در آن زمان نیز مشخص نبود که نورد می تواند تولید افزونتری از چکش که مورد استفاده عموم بود بنماید .
پدر نورد مدرن به هر حال شخصی است به نام هنری کورت که در سال 1783 میلادی بعضی از اصول اساسی مربوط به نورد را که هم اکنون نیز مورد استفاده است ، به دنیا شناساند .
سه عامل مهم بر پیشرفت و تکامل پروسه عملیات نورد تأثیر گذاشت که عبارتند از:
الف) نیاز به تولید ورق هایی با ضخامت کمتر، که تولید ورق های نازک تر نیاز به اعمال فشارهای بیشتری دارد که این مسئله منجر به بوجود آمدن خمش بیشتر در غلتک ها و محدودیت کاربرد دارد.
ب) نیاز به تولید ورق های عریض تر، را می طلبید و گذشته از آن مسئله کنترل صاف بودن سطح ورق را دشوارتر می کرد.
ج) نیاز به تولید مقاطعی غیر از مقاطع تخت، معمولاً حدود 4/3 تولیدات (اکثراً فولاد) از طریق نورد انجام می گیرد و 4/1 بقیه از دیگر روش ها محدود می باشد. بهتر است حدود 80 درصد از تولیدات نورد به صورت ورق باشد و بقیه به صورت مقاطع هندسی، زیرا ورق ماده اولیه است، ولی مقاطع هندسی مثلاً تیرآهن یک تولید نهایی می باشد.


تعریف نورد
پروسه نورد عبارت است از شکل دادن فلزات، به طور سرد یا گرم، توسط عبور دادن از بین دو غلتک که می توانند صاف یا کالیبردار باشند. غلتک ها معمولاً با یک سرعت مساوی ولی در خلاف جهت یکدیگر می چرخند. در نورد، فلز توسط نیروهای اصطکاکی مابین غلتک ها به داخل گپ غلتک ها کشیده می شود و بر اثر نیروهای فشاری اعمال شده توسط غلتک ها تغییر فرم پلاستیک می دهد. ماده اولیه عموماً از تولیدات ریخته گری (مداوم) می باشد که پیش از گرم شدن و انجام یک سری نورد گرم برای به دست آوردن ابعاد دقیق نهایی از نورد سرد عبور داده می شود، یا می توان تولیدات نیمه تمام را گرم کرده و اعمال فوق را روی آنها انجام داد.
قدرت لازم موتورهای دستگاه نورد را ابتدا به ساکن می توان از روی گشتاور پیچشی مورد نیاز برای نورد، محاسبه کرد. گشتاور پیچشی موتور دستگاه نوردی که در آن سرعت قطعه به هنگام عبور از میان غلتک ها ثابت بماند، برابر است با مجموع گشتاور پیچشی نیروهای لازم برای تغییر شکل فلز و گشتاور پیچشی نیروهای اصطکاک – عامل اول گشتاوری است که برای تغییر شکل فلز در غلتک ها لازم است و عامل دوم گشتاور نیروهای اصطکاکی است که در یاتاقان ها و جعبه دنده های مجموعه انتقال حرکت ظاهر می شوند. در دستگاه های نوردی که سرعت نورد متغیری دارند،‌ گشتاور لازم برای شتاب دادن به موتور به هنگام ازدیاد سرعت، نیز باید منظور شود. این گشتاور، گشتاور دینامیکی خوانده می شود.
در مراحل نورد ، شمشها یا محصولات ریخته گری پیوسته تبدیل به محصولات کامل یا نیمه کامل می شوند . محصولات می توانند به صورت صفحه ، نوار ، ورق و مفتول باشند .

میزان تغییر شکل جسم مورد نورد کاری در هر مرحله غلتک کاری تابع استحکام فلز و زاویه از حد معین بزرگتر شود ممکن است قسمتی که از غلتک عبور می کند از قسمت در حال ورود به غلتک جدا شود

خرید فایل

[ چهارشنبه 96/1/2 ] [ 7:22 عصر ] [ سامان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 216764