سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز فایل ، مقاله ، پروژه ، تحقیق ، پاورپوینت fileOne
 
قالب وبلاگ

چکیده:

زمین پدیده منحصر به معماری است. منظور از زمین معماری، فقط محل اجرای پروژه نیست، سابقه تاریخی آن هم هست. به عبارت دیگر زمین در معماری مثل دست نوشته کهنی است که باز نویسی شده است. دست نوشته ای که اصل آت پاک شده ولی تاریخ در آن است. پیتر آیزنمن بیان می کند زمین صرفا یک سطح خالی نیست. ما همیشه با زمین شروع کرده ایم، زمین برای ما ایده معمارانه کاملا خاص بوده است. ما معمارها همیشه به سایت از بالا نگاه می کنیم و تصویر را در آن جا می سازیم، معمولا پروژه را از زمین بیرون می کنیم و همیشه خلق یک شئ یا ایماژ مد نظرمان است. مهمترین مسئله در طراحی معماری درک "پیام" بستر آنست.»معماری زمینه گرا نه تاکید به تقلید دارد و نه مانع نوآوری و خلاقیت است. پیام آن ضرورت توجه به محیط کالبدی پیرامون اثر معماری است. که این توجه می تواند هم برای خود اثر معماری و هم برای زمینه عامل مثبت و تقویت کننده باشد.معماری زمینه گرا تلاشی است برای نشان دادن توان ایجاد محیط مطلوب بصری در مقیاس مکان . هر اثر معماری دارای محیط ویژه مربوط به خود است، به بیانی ساده تر پیرامون این محیط ویژه را می توان بستر ساختمان نامید. ارتباط بیز معماری و بستر آن ارتباطی نقش گرفته از یک تاثیرپذیری متقابل است. می توان گفت که بستر و معماری در تماس دو جانبه و همیشگی هستند و همواره با هم در ارتباط اند.

مقدمه:

هنر معماری گویای روح دوره ای است که در آن ظهور می یابد، ساختمان هایی که امروز طراحی می شوند، می توانند بخشی از میراث فرهنگی نسل های آینده باشند. ارتباط با محیط و طبیعت از دوره مدرن به روش های متفاوت در کار معماران بزرگ به چشم می خورد. اما در تمامی طراحی ها همواره طبیعت، به عنوان مقیاس و ملاک سنجش، چه در همسویی و چه در تقابل با آن ساختاری مجرد و اثری تجریدی بوده است.
معماری نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنیای خاطرات ما نیز چنین است.
مکان، جا یا قسمت از یک فضا است که از طریق عواملی که در آن قرار دارند صاحب هویت خاص شده است. فضا را می توان جابجا کرد مکان امکان ندارد.از همین رو، خاصیت وجودی ساختمان این است که یک جا را به یک مکان تبدیل کند و این یعنی به فعل درآوردن محتوای بالقوه محیط.از همین رو راه های چندی برای طراحی ساختمان جدید به صورت همگون و موافق با زمینه ی معماری اثر وجود دارد. از یک سو طراح می تواند عیناً عناصر معماری را از ساختمان های اطراف کپی کند و از سوی دیگر از فرم های کاملاً جدید برای دگرگون کردن و بهبود بخشیدن ویژگی های بصری ساختمان های موجود بهره جوید.نظریه ی معماری زمینه گرا، مبتنی بر هر یک از این ر اهکارها و یا راهی میانه، رضایتبخش است، مشروط به اینکه با مهارت انجام گیرد. به جای سبک های تقلیدی و یا نوآوری های افراطی، روابط بصری مستحکم و روشن به وجود آمده باشد، مایه ی آزادگی بصری نخواهد بود!
فرانک لویدرات در این مورد می گوید در هر صورت آنچه نقطه آغازین تبدیل یک ساختمان به اثری برجسته و معمارانه است شخصیت مکان آن می باشد. این مطلب همواره در مورد مکان و هر ساختمان مصداق دارد.
هدف «معماری زمینه گرا» آشنایی با روش هایی است که برای ایجاد ارتباط بصری سازگار و همگون تر میان ساختمان و محیط صورت می گیرد.

خرید فایل

[ چهارشنبه 96/1/2 ] [ 7:37 عصر ] [ سامان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 216534